KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 15, 2016

Mofibo håller reda på min läsning

Sedan kompisen Bo Sand under en lång färjtransport till Nådendal för ett år sedan tipsade om bok-appen Mofibo har jag tydligen läst 81 böcker innehållande 94300 sidor till vilket har åtgått 643 timmar. Så påstår Mofibo iallafall. Jag är fast. Utan Mofibo klarar jag mig inte. Böckernas Netflix. Mofibo är skuld till att jag igår köpte mig en Samsung Galaxy Note 4. Detta för att ha en bra telefon att läsa böcker i. iPaden är för stor och tung och iPhonen för liten. Jag älskar min nya Galaxy, enda minuset är att appen Blogsy inte finns för Android. Jag får använda appen Blogger istället. Den är inte alls lika bra som Blogsy. Sidantalet får ni ta med en nypa salt. Det är inte detsamma som det hade varit i samma antal pappersböcker eftersom appen anpassar sidantalet i e-böcker till det mycket mindre formatet i en telefon.

Jag har en hög pappersböcker liggande här som jag inte kan, eller kommer att läsa, eftersom jag är helt fast i det bekvämare sättet att läsa, nämligen i en telefon eller surfplatta.

Statistik från Mofibo

Nä, tack för mej. Nu går jag ut i verkstan och gör träpärmar till min nya Galaxy. Den blir då världens mest mångsidiga bok som innehåller minst en miljon böcker på alla världens språk samt det mesta av världens samlade kunskap. En trevlig bonus är att jag kan shoppa grejer från hela världen med den samt sköta alla mina bankärenden, tidningsprenumerationer, kontakt med skatteverk och andra myndigheter, mm. Och så går det ju att ringa telefonsamtal med den, vilket jag nästan glömmer bort ibland. Nå, jag har ju min iPhone kvar som är för ynklig att läsa böcker i men som duger bra att ringa med. Fast frun ska överta den. Hennes gamla iPhone 4 börjar få ålderskrämpor.

När man köper en Samsung-telefon ligger batteriet skilt i emballaget så det ska man sätta i först, före SIM-kortet. Telefonen har en baksida som enkelt är löstagbar för att kunna byta batteri. Bara det! – Gänget på Apple är väl duktiga, men att göra en telefon som måste slängas när batteriet blir dåligt är ju inte så smart. Tillverkningen av en enda smart-telefon producerar nästan 80 kg miljöfarligt avfall, läste jag någonstans

Ja, jag vet, det går att byta batteri i en iPhone om man betalar bra eller köper en speciell verktygssats och gör det själv. Jag har provat på en iPhone 4 och det gick vägen med hjälp av en tutorial-film på youtube.

¡Chao!

 
En underbar bok. Filmen var lika bra.

 

 

1 kommentar:

Blogger sa...

You might be eligible for a complimentary Apple iPhone 7.