KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, februari 15, 2016

En vanlig morgon

Vaknar av att blåsan pockar på tömning. Går ut i badrummet och sätter mig på muggen. Frassen Måns kommer tassande, sätter sig respektfullt på en meters avstånd. Om jag inte hade skvalat hade han strukit sig mot mina ben men Måns är en gentleman, han stör inte en som sitter och pissar.

Jag klättrar upp en våning för att laga kaffe. Måns flyter förbi mig i trappan. Han kan inte gå i trappor, den katten. Det är fullt språng, både upp och ner.Slänger några skedar kattmat i hans skål. Han jamar lyckligt och börjar äta. Jag kastar ett öga på termometern. Minus åtta ute, nitton komma fem inne. Kaffebryggaren frustar på bänken. Jag gör eld i spisen. Kattan Bamsan reser sig från sin lilla matta bredvid vedlådan, stretchar omsorgsfullt, slickar sig några tag på frambenen, tassar fram till Måns' matskål och börjar smaska i sig av det lilla han lämnat. Jag öser några skedar i hennes egen skål. Hon grymtar tacksamt. Bamsan har hittat på ett eget läte som betyder mat: ett lågt morrande grymt. Som en liten gris.

Jag sjunker ner i soffan med en mugg nybryggt kaffe i näven. Funderar på dagens behagliga pensum i snickarboden. Färdigställa tjugo båtar. Jag håller nämligen på med tillverkning av små minne-från-Åland segelbåtar. De ska finnas till salu i gästhamnar och hantverksbodar till sommaren. Måste ha några hundra båtar klara till turistsäsongen. Fyra timmar om dagen i snickarverkstan.

Bamsan har ätit klart. Tassar till dörren och vill ut. Kattorna har en egen lucka i dörren i nedre våningen där de kan gå ut och in som de behagar men de är för lata för att använda kattluckan när en av deras människor finns på övre våningen. Då sätter de sig framför en av ytterdörrarna och kräver att bli utsläppta.

 

Måns
Bamsan

Produkter från båtbyggarverkstan

 

 

1 kommentar:

Pettas sa...

Fyrbenta kattvänner är gott att ha.
Lycka till med båttillverkningen!