KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 27, 2016

Jeepney

I BBC-serien Världens hårdaste jobb på Kunskapskanalen såg jag ett rörande avsnitt och då rann nedanfinnandes lilla berättelse till i episodminnet.

Indiska oceanen i slutet av en månad i början av 1970

Min kvällsrunda på fartyget avslöjar en ovanlig syn: På poopen sitter båtsman Raphael Toledo på en pollare med en immig ölburk i näven. Det är ovanligt. Som de flesta filippinare är vår utmärkte båtsman restriktiv med alkoholhaltiga drycker men jag tycker att den pålitlige mannen är väl värd en kall öl efter jobbet.

–Good evening Bosun. Celebrating after work?

–No Sir, I'm celebratng my third Jeepney. You see, it's the end of the month and with this month's salary addded to what I have I'll be able to by my third Jeepney. That's a hughe step forward for me and my family.

Jag vet redan att båsen äger två Jeepneys som hans hustru och syskon driver.


Leende fortsätter båsen:

–With two jeepneys I have been able to support my family and relatives and this third one will enable us to put some flavour to our lives. And before New York my contract will end so I can fly home to start the new Jeepney.

Båsens kaffe-latte-färgade ansikte ler stort.

–Jolly Good, congratulations!

–Thank you, Sir!

Full av respekt för människor som båsen knallar jag vidare till hytten.

Hur man åker Jeepney:http://youtu.be/tuIQHiAHExg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeepney

 

Inga kommentarer: