KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, maj 10, 2016

GÄSTEN: Åke Ek

Åke Ek är en händig karl. Han mekar gärna på bilar och alla slags motorfordon. Den motordrivna manick som inte går igång under Åkes väderbitna händer finns inte. Att smida, svetsa och jobba med plåt och stål är honom heller inte främmande. Åke bygger också. Han har själv ritat och byggt huset han och hustrun Helga bor i. Dessutom har han byggt ett fint fritidshus på en idyllisk Strandtomt på Åland. I sin ungdom var Åke sjöman. Han är som åländska fyrtiotalister flest, alltså – mångkunnig, utbildad i den bästa skola som finns: Livets skola.

Åländska fyrtiotalister är en speciell grupp människor. Få ting är dem främmande. De bygger, skruvar, svetsar, murar, gräver, lägger rör, bygger och navigerar båtar och begriper sig på fiske, jord- och skogsbruk. Många är lika hemtama i Antwerpen, Amsterdam, London, Novorossijsk, Odessa och Casablanca som i hemstaden Mariehamn. Nå, i och för sig gäller det här inte bara fyrtiotalister. Låt oss säga att åländska aderton– och nittonhundratalister, fram till nittonhundrasextiotalet ungefär, har liknande bakgrund och besatte eller besitter nämnda kunskaper vilket gör dem till tusenkonstnärer. Men eftersom fyrtiotalister är en krympande skara - det börjar märkas i tidningarnas spalter för dödsannonser - ska jag hålla mig till den gruppen i mina intervjuer.

Hej Åke, vem är du?

Jag är pensionerad sjöman och chaufför, 73 år gammal eller ung, det där ligger i betraktarens öga. När jag var yngre än nu var jag sjöman i ca tio år. Vid fyllda femton ville jag fara till sjöss men mina föräldrar vägrade att släppa mig ut i den farliga världen (min pappa var sjöman, han kände ju till farorna), så jag åkte till Stockholm och jobbade på Mjölkcentralen tills jag fyllde 17 och då fick jag mönstra på min första båt. Jag jobbade mig upp i graderna från jungman till båtsman och pumpman. Efter tio år kunde jag inte avancera längre. Jag hade jobbat i alla befattningar som en oskolad sjöman kan ha, hade sett det mesta av världen och beslöt att skapa ett liv iland. Jag började som chaufför. Först körde jag taxi och sedan blev det lastbilar av alla fasoner men mest körde jag oljetankbil.

Av alla ställen du besökt på jorden, vart skulle du helst återvända?

Seychellerna och Madagaskar, båda därför att där är så härligt klimat och trevliga och vackra människor..
 
Damer, menar du?

Det är du som säger det. Trevligt, "easygoing" folk var där iallafall. Madagaskar är nog min favorit i hela världen.
 
Vad är det värsta du upplevt till sjöss?

Det är nog resan med en båt som hette Alda. Jag var jungman, bara sjutton år gammal. Vi hade däckslast bestående av ett lager gråstensblock och så timmerstockar ovanpå. I Nordsjön fick vi hårt väder. Stocklagret ovanpå gråstenarna började röra på sig och rulla från sida till sida. Stöttorna längs relingen knäcktes som tändstickor. Vantskruvar for som projektiler över stockarna. Brustna vajerändar ven som oxpiskor genom luften. Däcksmanskapet kommenderades ut på däck för att rädda vad som räddas kunde. Med hjärtat där slipsknuten ska sitta hoppade vi över rullande stockar och duckade för vinande vajerändar medan vi kämpade för att få ombord de avslitna vajrarna som släpade längs utsidan. Vi redde upp det men det var ganska otäckt och jag var vettskrämd.
Efteråt satt vi i mässen och tjoade och skrattade, förtjusta över hur duktiga vi varit. Krissamtal kallas det idag.
Åke Ek

Åke Ek poserar framför Sallybolagets vackra skorstensmärke ombord på tankern Dagny.

Till sist: Vem vill du skicka en hälsning till?

Till min hustru Helga därhemma,min mamma och pappa i deras himmel och alla härliga människor jag mött ute i världen samt alla skeppskamrater jag hade under de fina åren till sjöss.

Bloggskrivaren säger: När jag för några veckor sedan fick äran att vara lördagsgäst i prisbelönta resebloggen FREEDOMTRAVEL fick jag en idé om att gäster kunde väl också jag ha i bloggen. Du har just läst intervjun med min första gäst

http://www.freedomtravel.se

 

Inga kommentarer: