KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, maj 16, 2016

GÄSTEN: Daniel Lundberg

 

Jag talade med Daniel , 39. Han är nybakad maskinchef och har precis börjat på sitt första chiefjobb. Därmed tillhör han den grupp människor, sjöfolket, vilka har världens hav som arbetsfält.

Daniel guidar sonen Ville i ms Finlandias maskinkontrollrum.

Navigare necesse est”, utan sjöfart klarar vi oss aldrig! Sjömannens jobb är spännande och välbetalt och arbetsplatserna finns över hela världen! Inget att ha, tycker nutidens unga. Att sitta på en båt flera veckor i sträck med taskigt bredband är inte bra. Uniformsglamouren på kryssningsbåtarna har förvisso lockat en del unga till sjökaptensutbildningen, bland dem är många kvinnor. Alla vill vara kapten i bländande vit uniform. Färre vill tillhöra den tekniska personalen som ser till att alla knapparna kaptenen trycker på, fungerar.

Sotänglar kallades maskinfolket på steambåtarnas tid. Det var sotänglarna som såg till att kaptenen kunde köra sitt fartyg från hamn till hamn. Bilder av Titanics bolmande skorstenar har vi alla sett. Det var de anonyma sotänglarna under det svarta rökmolnet som var hjältarna där de slet med att hålla steamet på topp. Djupt nere under vattenlinjen offrade de livet när navigatörerna på bryggan gjorde en tabbe eller krigsherrarna slängde iväg en torped.

Nåja, som i alla brancher går det upp och ner även inom shipping men utan jobb behöver en framåtsträvande ung sjöman med maskinistutbildning inte vara.

Hej Daniel, vem är du?

Hej själv, jag är Daniel Lundberg, ålänning och sjöman. Jag har sambo och två barn. Jag är maskinchef på ett litet forskningsfartyg, ms Letto. Hon drivs under finsk flagg av VG Shipping i Åbo. Vi mäter havsbottnen runt omkring Svalbard och Bjørnøya.

Varför blev du sjöman?

Jo, jag jobbade som driftstekniker på ett ställe i Stockholm. Det kändes som att det inte gick att komma vidare. Jag behövde nya utmaningar så vid trettio års ålder började jag undersöka vilka skolor som fanns och sydde ihop ett kurspaket som passade mig och jag började utbilda mig till maskinchef på fartyg. En period pendlade jag vecka-vecka mellan skolan i Åbo och jobbet i Stockholm. Åtta år senare hade jag chief-certifikatet i handen. Nödvändig praktik under utbildningen seglade jag in på passagerarbåtar i Östersjön och på Eckerö Shippings lastbåtar. Under tiden drabbade mig kärleken. Jag blev sambo och vi har nu två barn. Det var inte så lätt att pussla ihop familjeliv, utbildning och sjöpraktik men det gick.

Lilla Letto bland stora isbrytarsystrar Foto: Shipspotting

Letto verkar ganska liten till att fara omkring med i norra ishavet?

Jo, hon är inte stor men tekniskt på topp. Hon har uppgraderats med jämna mellanrum genom åren sedan hon byggdes 1980. När vi körde upp henne till Tromsö fick vi grov sjö utanför norska kusten. Det var inga problem fast hon rullade svårt. Man får ju minnas vad de gamla polarfararna for omkring med.Jämfört med dem har vi robusta grejer. I mina domäner har vi som huvudmaskin en Wärtsilä Vaasa 16V22 MD–D på 2500 KW samt tre Scania hjälpmotorer för elproduktion.

Lycka till i karriären, Daniel. Må isen i polarhavet vara snäll mot er där uppe på klotets topp, i midnattsolens och dimmornas land. Vem vill du hälsa till?

Jag hälsar till min kära sambo Annika och våra två barn Ville och Kajsa, mamma och pappa och alla som uppmuntrade och trodde på mlg i mitt nya yrkesval, samt kamraterna på Letto.

Sköt väl om dina maskiner. Se upp för isbjörnarna om du går iland på Spetsbergen!

Skärmdump från VG Shippings webbsidor

 

Letto jobbar i höjd med norra delen av Grönland. Den röda platssymbolen visar Longyearbyen på ön Spetsbergen där Letto ligger i skrivande stund.

Om Spetsbergen på engelska >>

Svalbard >>

 

1 kommentar:

Joki sa...

Always believe there is will be light after the dark, you can be idealistic but time will give you choice to be an realistic person. http://sejarawan.id