KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, juni 25, 2016

Hyperloop, Sångsvanar och fotboll

Att vi får rörfrakt av gods och passagerare med Hyperloop över Åland lär väl inte jag, eller någon annan nulevande ålänning, få uppleva men det finns en avlägsen chans att barnbarnen får uppleva att Sverige ska lyckas ta sig till final i ett fotbollsmästerskap men jag är nöjd ändå för jag fick uppleva att Island blev en fotbollsnation att räkna med och att sångsvanarna tog över i Ladängsviken.

Fast det här med svanarna gör mig lite kluven. Jag saknar vårt gamla trogna knölsvanpar som har avlat ett par dussin barn i vår vik. Dessutom verkar det här sångsvansparet vara dumma i huvet i så måtto att dom inte förstår sig på fortplantningens njutning. Iallafall fick dom inga ungar i år vilket ju förstås kan bero på mårdhundarna som smyger omkring och skiter stora högar på stranden om nätterna.

Nå, hur som helst är det njutningsfyllt att midsommardagsmorgonen sitta på altanen med en koffeinspäckad mugg av morgongdrogen och betrakta sångsvanparet som sover flytande utanför vassruggen. Gubben, är det väl, sträcker nu och då på halsen och spanar. Jag undrar om den gossen någonsin får sova mer än två minuter i taget. Rättvist vore väl om honan spanade någon gång och lät karln sova.

Å ska ni åka svävande tåg i plåtrör får ni nog ta er till Moskva om några år.

Det verkar bli en skön midsommardag.

 

Inga kommentarer: