KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, september 17, 2016

Hanjin-konkursen

Ligger dina julklappar och driver på världshaven?

I veckan har nyheten om Sydkoreanska rederijätten Hanjins konkurs skapat rubriker och oro inom boxtrafiken över hela världen.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10154444488423886&id=27223368885

Jaja, denna anspråkslösa blogg presenterade under en period alla "världens största" nya containerbåtar som "ännu ett bidrag till överkapacitet i containertransportindustrin". Länge har man befarat att dom skulle slå skallen i taket, nu har det hänt, bulan blir rejäl och gör ont.

Varför i herrans namn bygger man ihjäl sig på monsterbåtar som är odugliga till allt annat än till att frakta billiga prylar från Asien till Europa?

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1450645471618708&id=177373958945872

Maersk försökte väl, med sin Triple E-serie, bli så stora att ingen skulle orka konkurrera men när danskarna byggt klart hade konkurrenterna också hunnit bygga nytt och där står man idag med et väldigt överskott på containerbåtar.

sjofartstidningen.se/hanjin-ansoker-om-konkurs/

Jag brukar tala om alla nya "världens-största-och-lyxigaste- kryssningsfartyg" som "ett nytt bidrag till överkapacitet på kryssningsmarknaden". Vi får blott vänta en stund så dyker det väl upp en konkurs á la Hanjin där också.

https://www.theguardian.com/business/2016/sep/02/hanjin-shipping-bankruptcy-causes-turmoil-in-global-sea-freight

 

Inga kommentarer: