KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, februari 27, 2017

Bogserbåten Leo


Jag såg en annons på Blocket om en båt till salu  Båtens utseende väckte genast mitt intresse. Den hade tydligt "Moran-stuk", som jag kallar det typiska utseendet äldre amerikanska bogserbåtar har. Med ett par års förflutet som bogserbåtskeppare och väl bekant med de världsberömda Moran Tugs i New York, Savannah, Jacksonville och Mexikanska golfen väcktes mitt intresse genast och mina sjöforskningsgener ställde sig i givakt, redo att träda i tjänst. Med hjälp av Google växte så småningom bilden av en båt med ett alldeles fantastiskt och otroligt levnadsöde fram. Leo har idag sitt hemmaläge i en av de anrikaste hamnarna i Norden, den vid Skeppsholmen i Stockholm. Leo bör väcka en intresseflamma även i ett finskt eller finlandssvenskt bröst eftersom han (i min värld är en båt en HON men det känns fel att här göra Leo till kvinnfolk så han får fortsätta vara karl i bloggen), en tid hörde hemma i Helsingfors. Han skulle pryda sin plats var som helst i den finska skärgården eller på insjöarna. 


Jag kommer att skriva en artikel om Leos liv här i bloggen, so stay tuned.

Inga kommentarer: