KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, februari 26, 2018

Om Sven Yrvind och långa sjöfärder

Sven Yrvind, 79, långseglarnestorn som mest lever på gröna ärter, sardiner och müsli ger sig iväg igen i sommar. Med sin egehändigt byggda båt Exlex ska han med vind och vågor driva till Nya Zeeland, har han tänkt.

Jag forskade lite om långa seglingar och hittade det som här följer:



Den längsta sjöresan

Själv har jag upplevt sjöresor av cirka en månads längd då vi några gånger gick från Indien runt Afrika till Halifax i Kanada. Även resorna vi gjorde från västkusten av USA till Indonesien var ungefär lika långa. Men ska vi hitta långa sjöresor får vi titta bort från yrkessjöfarten och vända oss mot folk som seglar i forskningssyfte eller för nöjes skull.

Fritjof Nansens expedition med Fram 1893 - 1896 var länge den längsta sjöresan. Fastfrusen i polarisen drev Fram från Laptevhavet i Sibirien till Spetsbergen. Männen på Fram befann sig på drift i 1067 dygn. Om man nu inte vill kalla en sådan färd för sjöresa så får man nöja sig med australiensaren John Sanders som den 13 mars 1988 avslutade en seglats som tog honom tre varv runt jorden och varade i 658 dagar 21 timmar och 18 minuter. De här rekorden gällde fram till den 17 juni 2010 då Reid Stowe förtöjde sin egenhändigt byggda båt Anne i New York efter 1152 dygn till sjöss.





När den tvåmastaren skonaren Anne kastade loss från New York i april 2007 var besättningens mål att segla i minst tusen dagar utan att ta iland och fylla på förråden. Samtidigt tänkte man slå John Sanders 659-dagars rekord och även Fram-expeditionens 1067 dagar. Det fanns också något slags vetenskapligt syfte som gick ut på att studera hur människan klarar av långvarig ensamhet inför kommande färder till Mars. 

Förutom skepparen Reid Stowe, 55, fanns Soanya Ahmad, 23, med ombord. Fröken Ahmad, en collegestudent, hade aldrig tidigare varit till sjöss. Hon klarade sig ändå bra i början men efter tio månader blev hon så förskräckligt sjösjuk så hon blev tvungen att mönstra av. En båt skickades ut från Australien för att ta henne iland och fröken Ahmad for hem. "Sjösjukan" resulterade i att hon en tid senare födde en son som fick namnet Darshen.

Skeppare Stowe seglade nu ensam. Han saknade sin unga besättningskvinna så när han i södra Atlanten hade gott om utrymme hyllade han sin Soanya genom att segla kurser som bildade ett gigantiskt hjärta på datorskärmarna i New York där man via satelliter plottade hans rutt.

Reid Stowe uppnådde målet att segla i minst 1000 dagar utan att fylla på vatten och proviant. Faktum är att Stowe sa att han fortfarande hade proviant kvar för ett år när han avslutade resan. Dessutom slog han Fram-besättningens 1067-dagars rekord med råge. De första 306 dagarna med Soanya ombord blev också ett rekord. Den tidigare kända längsta nonstopseglats gjord av en man och en kvinna är en seglats på 126 dygn från Tahiti till Spanien som Bernard Moitessier och hans fru Francoise gjorde 1966. 

Under hela färden hade Stowe så gott som daglig kontakt med sitt support team i New York med hjälp av en Iridium-telefon. Via webbsidan 1000days.net kunde man på Google Earth följa hans färd.

Reid Stowe såg sin son första gången den 17 juni 2010 då han återförenades med flickvännen Soanya vid ankomsten till New York. De två hade inte sett varandra sedan hon lämnade skutan utanför Australien i februari 2008. Men Reid tyckte inte det var så märkvärdigt. "De är inte första gången en mor och en son väntar på at mannen ska komma hem från sjön. Det har skett i alla tider", sa han.

Skonare Anne är ett ovanligt fartyg. Hon är byggd som en ferrocement-båt fast utan ferrocement. Istället för cement använde Stowe något som kallas ferralite vilket tydligen är en slags gröt av kort glasfiber och polyesterharts. 

Inga kommentarer: